Мъдреци

Home / Мъдреци

Възрастните имат 32 постоянни зъба. 28 от тези зъби изникват до около 13-годишна възраст. Третите молари, по-известни като мъдреци, са последните зъби, които изникват и тези, които най-вероятно ще предизвикат значителни проблеми с оралното здраве, могат да причинят значителна болка и да попречат на ежедневието ви. Ако вашите мъдреци са засегнати Др Душев , специалист орален хирург / стоматолог хирург може да Ви помогне.

Кратка история на мъдреците

В миналото, когато не се е консумирала толкова обработена храна, нашите предци са разчитали на мъдреците при дъвчене. Челюстта също е била по-широка, което е позволявало на всичките 32 зъба да се поберат удобно в устата. С развитието на технологиите на приготвяне, храната става по-лесна за ядене. С течение на времето долната челюст започва да намалява своите размери, за разлика от зъбите, които остават същите, поради което за мъдреците не остава място. В следствие на което, те често имат неправилна позиция и не могат да изникнат.

Усложнения причинени от мъдреци

Мъдреците могат да причинят различни проблеми , които могат да повлияят  вашето устно здраве и качеството ви на живот.

• Недостиг на място. Тъй като мъдреците се опитват да растат, те могат да окажат натиск върху съседните зъби и да ги разместят.
  • Инфекции: Ако мъдрецът е само частично пробил се образува джоб, в който навлизат хранителни остатъци, които поддържат хронично възпаление, през определени периоди то се изостря, което е съпроводено със зачервяване, болка, оток.
  • Кисти: Кистата е пълна с течност торбичка, която често се развива в резултат на инфекция. Кистите продължават да растат по размер, когато не се лекуват, което може да увреди челюстната кост.
  • Увреждане на съседни зъби: мъдреците, които растат настрани и са в контакт със съседните зъби могат да причинят увреждане директно или индиректно, при задържане на хранителни остатъци в образувалият се джоб. Това може да причини увреждане на тези зъби под линията на венците.

Диагностика

Болката на челюстите в задната част на устата Ви заедно с трудности при отваряне, затваряне и дъвчене е често срещан симптом, причинен от ретиниран мъдрец. Ако подозирате, че Вашите мъдреци са засегнати, е важно да си запишете час за преглед при орален хирург, стоматолог хирург.

Диагностицирането на засегнатите мъдреци включва задълбочен интраорален преглед. Проверява се за симптоми на инфекция, признаци на частично изникнали зъби и зъби, които започват да се изместват в съседство със задържаните зъби. Като за начало е необходимо да имате панорамна снимка, на която можем да видим точно къде са Вашите мъдреци, дали има някакво увреждане на съседните Ви зъби, както и налични кисти.

Лечение

Циркумцизио – В някои случаи, когато след анализ се установи, че мъдрецът може да заеме своето нормално положение в устата се отстранява венецът, който покрива коронката. В нашата практика тази процедура се осъществява по най-съвременен начин с помощта на диоден лазер, без кървене и нужда от шевове.

Екстракция, изваждане.

Зъбите се изваждат по един от двата начина, с обикновена екстракция или с хирургична екстракция. Премахването на мъдреците често включва хирургична екстракция. След поставянето на местна упойка се прави малък разрез във венеца над мъдреца за осигуряване на достъп . След това при необходимост се отстранява малко количество кост или се разделя мъдреца , за да се отстрани на парчета, което прави по-щадящо ваденето. След като зъбите са отстранени, венецът се зашива.

След премахване на Вашите мъдреци, има процес на възстановяване, който протича индивидуално и зависи от конкретната манипулация, която е извършена.

Оперативната екстракция на мъдреци  е необходимо да се извърши от правоспособен специалист орален хирург/ стоматолог хирург, за когото това е рутинна манипулация. Близоста на важни анатомични структури, налагат атравматична работа с цел намаляване на риска от усложнения и бърз оздравителен процес.